منتديات برامج نت
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
منتديات برامج نت
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا
ادارة المنتدي
منتديات برامج نت
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات برامج نت

برامج كمبيوتر و انترنت لغات برمجه و تطوير مواقع قسم خاص بالتصميم و الجرافيك

الرئيسيةPortalأحدث الصورالتسجيل50 فكره لاشهار منتداك I_icon_mini_registerدخول
اهلاوسهلا بكم في منتديات برامج نت ارجو من جميع الزوار التسجيل مع تحيات $الادارة$

50 فكره لاشهار منتداك

كاتب الموضوعرسالة
ملك الظلام

المشرف العام...}

ملك الظلام

50 فكره لاشهار منتداك Empty
مُساهمةموضوع: 50 فكره لاشهار منتداك   50 فكره لاشهار منتداك Icon_minitimeالأحد أبريل 19, 2009 1:31 pm

كيف تنشر موقعك على النت
ذه المدونه تحتوى على حوالى 50 طريقه لزياد زوار موقعك و رفع ترتيبك فى موقع اليكسا
.الا يكون مخالف للشريعه الاسلاميه
2. التميز و الانفراد عن الغير و لا تكن امعه تقلد بل مكن منفرد
.الحرص على التصميم الجيد للموقع
.الجاذبيه الحرص على ان يكون موقعك جذاب
.التحديث المستمر و الاتترك الموقع او المنتدى بالايام و الاسابيع بلا اى تجديد لو مواضبع
6.وضع روابط خاصه بالموضوع اللى موجود و يكون ذات صله مثلا انا عندى موضوع عن فتوى فى الصيام و هناك مواضيع اخر عن الصيام اضع هنا الينك الخاص بها و اى المشابه للموضوع الاصلى فى نفس المكان و اكتب مواضيع متشابهه من الاخر جر ر جل الزائر بس خليه هو المستفيد لان كل مايستفاد انت هتستفد
.ان تضع اسفل كل موضوع لينك ارسل لصديق و يسلام لو كان الموقع اسلامى يبقى الزائر استفاد و اصحابه و انت اخذت حسنات
و هناك خطى اجده فى الكثير من المنتديات و هو عندما يضيف الشخصموضوع لايجد الاكلمه اضافه رد ؟1! و اين كله لينك موضوع جديد ولا انت غاوى تعب
8.التسجيل فى ادله المواقع و محركات البحث مثل google stare28 و هناك العديد و انا ذكرت مثال توضيحى
.جعل المواقع الاخرى تضع اعلانات لموقعك بالتسيق معاها و ابعد عن البلطجه و الخروج عن القوانين الخاصه بالمنتديات و المواقع حتى تكسب احترام الجميع
0.و اكيد لازم تعمل بنرات باسم الموقع و تنشرها فى كل مكان مع احترام قوانتين المنتديات اللى انت هتنشرها فيها
1.عمل قائمه بريديه لاخطار الاعضاء بكل جديد فى موقعك و مش تبقى رخم ولا يكون ذلك الا بناء على رغبتهم
12.اعمل مواضيع مجانيه و انشرها فى المواقع الاخرى (جر رجل الزبون ) مجانى اى بدون تسجيل و يكون الموضوع اكثر من مميز لان زى ماقلنا ان موضيعك مميزه
3. اه جنا هنا لليزعل بس يلا المفروض انك تعطى هدايا للاعضاء مثلا كتاب الكترونى طبعا قبل ماترفعه على الموقع بفتره تقديرا ليه او انا الكتاب مرفوع على الوقع و لكن تقولوا انا دا اهداء ليه (كل بعقله حلاوه)
4.سهوله التصفح لانك اذا صعبت التصفح لن يبقى الزائر قتره ( سميكه )اى طويله
5.خفه الموقع لان الزائر حينما ياتى و يجد الموقع ثقيلا سوف يرحل لانك كده خنقته بصراحه
6.لاتضع نوافذ تفتح عندما يفتح موقعك لان هذا يكون مزعج (مره و انا كنت بتصفح موقع مشهور و كل ما افتح صفحه يفتح معاها نافذتان و لما نزلت المتصفح اللة بيمنع الكلام الفرغ ده كان عددالنوافذ المحجوبه 40 نافذه فى اقل من ساعه
17.قسم معين لافضل المواضيع ( تذكر سياسه لاتفلت الزائر )
18.لا تضع كلمه اعلن هنا بمبلغ كذا لا ن هذا يبين انك مادى جداا و بلاش فضايح و اصبر هه
19اتصال الموقع كله بالصفحه الرئيسيه
0عمل توقيع ثابت فى رسالتك او فى منتدى تشارك فيه و يكون على التوقيع اسم الموقع او المنتدى الخاص بك
1.الاشتراك فى الجروبات اللى فى الياهو و الان اس ان الخ
22.سجل كل الاحتمالات لاسم الموقع و حتى الاخطاء الاملائيه
ارك فى مسابقات المواقع بكل انواعها و خاصه فى بع الانواع ان كل عضو يضع اسم موقعه و يجل باقى الاعضاء فيه ويضعون مواضيع و مشاركات و ردود
4. ان كل الاعضاء المميزين لديك و القربين تتقفوا على ان اى حد منكم يعمل موضوع الكل يشاهده و يرد عليه بالتالى ير تفع عدد المشاهدات و الردود
5.اخبار المواقع الاخباريه الاجتماعيه التى تهتم بمعرفه و نشر ماهو جديد و مفيد و طبعا موفعك مفيد مم
8. تسجيل موقعك فى ادله المواقع كلها و اكتب نبذه مفيده و جذابه
9.امنع عناكب البحث من الوصول الى الصفح اللى المفروض ان لايراها احد مثل النلف الشخصى للعضو و الخ و المحاداثات بين الاعضاء يعنى بلاش فضايح
0.انشاء خريطه لموقعك
31. تحلى بالصبر و خليك جدع مشوار الالف ميل بيبتدى بخطوه كل المواقع الكبيره كانت زى موقعك كده فى الاو ل( مش زيه قوى يعنى بس اصبر )هه
32.اعلم انه لايكون لموقعك ترتيب جيد دون روابط خارجيه ( اعمل نفسك عبيط واعمل موضوع فى منتدى محترم و حط لينل موقعك و يكون فى يه الموضوع )
3.لاتغلق المنتدى امام الزوار وتتطلب منهم التسجيل (مش تبقى رخم)
4.لاتسخدم طرق الخداع فى نشر موقعك اى مثلا لاتقول مشهد فاضح مشهد جنسى و هو اسلاميات ( خليك عاقل هو حبك لاشهار الموقع خلاك اتجننت ) مش كده خالص
6.كلما زاد تفاعلك مع الاعضاء زاد حبهم للموقع و حبهم للك و هم هينشرو الموقع
7.انا كنت متردد فى قول الجمله دى بس يلا قابليه المواضيع للنسخ يضر كثيرا بالمنتدى او الموقع
9.لابد ان تحمل تول بار اليكسا
0.تنصح كل من يفتح موقعك بيحميله
1.حصول موقعك على عده روابط من مواقع خارجه يساعد فى زياده ترتيبك فى اليكسا
1. عمل ورق قابل للصق على الحوائط و ابداء اكتب اسم موقعك و الصقه
2. عمل شعار ثابت خاص بموقعك
3.ابعد عن التزوير ازاى ابعد عن البرامج اللى بترفع ترتيبك فى اليكسا
4. و اوعى تتفق مع واحد صحبك عنده محا نت ان يجعل الصفحه الرئسيه هى موقعك و يكون منزل تول بار اليكسا هه
تم بحمد الله

50 فكره لاشهار منتداك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مشروع رائع لاشهار منتداك
» اشهر الطرق لاشهار موقعك
» =====(طريقه اشهار منتداك)=====
» اشهار منتداك بأبسط الطرق
» لجعل حدود جميع منتداك بتلمع